logg 4 Ida Haga
Tre viktigaste sakerna vi gjort sedan förra loggboken.
· Handledarmöte
· Bestämt hur vi ska lägga upp inläggen (källhänvisning och bilder)
· Tagit bilderna till inläggen
Sedan förra loggboken har vi mest arbetat med att planera och komma fram till hur vi ska lägga upp det sista. Vi har alltså inte skrivit och letat fakta utan mest diskuterat de sista bitarna som ska få projektarbetet att falla på plats. Det jag har bidragigt mest med rent konkret är när vi tog bilder till varje inlägg. Vi hade då inte tid att ses just den dagen vi hade bestämt. Som lösning tog vi några bilder var, hemma hos sig själv. Så jag tog mina bilder och mejlade till Simone, som också tog bilder. Sedan gav vi feedback till varandra och bestämde vilka bilder vi skulle ha och till vilka inlägg. Jag tycker faktiskt inte det finns någonting speciellt som jag kunde ha gjort annorlunda den här gången. Självklart kan man göra saker bättre och kanske varit lite mer effektiv. Men det kan man alltid och med tanke på tidsbegränsningen tycker jag det gårr bra och jag har försökt gjort lika mycket som Simone. Inte för att jag ställer krav på henne, men jag försöker jobba med henne så vi hjälper varandra.
Som jag skrev innan hade vi problem med att ses för att ta bilderna till inläggen. Men det löste vi som sagt genom att dela upp bilderna och ta själva hemma och sedan ge feedback till varandra. Jag själv bidrog till att ta mitt ansvar som en lagmedlem måste göra. Genom att ta bilder och ge feedback till Simones bilder bidrog jag till att vårt arbete kunde fortlöpa och bli så bra som vi ville att det skulle bli.
Samarbetet har fungerat bra och jag har gjort som innan. Alltså försöka ta mitt ansvar och se till att jag är en bra gruppmedlem som för en dialog med min partner, Simone, hela tiden för att vi tillsammans ska nå vårt mål. Men jag tycker inte att det varit något speciellt problem inom gruppen. Men att det inte har varit problem med samarbetet tror jag att man inte får ta för givet. Detta eftersom vi tydligen gör någonting, eller har dem egenskaperna som man bör ha för att samarbetet ska fungera. Dessa egenskaper måste vi också belysa för att samarbetet ska bli ännu bättre framöver, eller bara fortsätta vara bra.
Den riktiga feedback som både jag och Simone jobbat med sedan förra loggboken är feedbacken från Jörgen, på handledarmötet. Vi pratade huvudsakligen om:
· Hur vi ska källhänvisa i bloggen
· Att vi borde skriva mer detaljerat vad vi gör och vad vi skriver om
· Hur vi ska göra reklam för bloggen
Angående den första punkten så har jag och Simone diskuterat och kommit fram till hur källhänvisningen ska ske. Vi kommer att ange källorna längst ner i varje inlägg. Vi tänker inte använda oss av fotnoter, även om det kanske är mer korrekt, eftersom det blir krångligt och kanske jobbigt för läsarna att läsa. Så vi tog hänsyn till både läsarna och oss själva.
Att börja skriva mer detaljerat om vad vi gör och arbetar med kanske är lite sent att tänka på eftersom vi är klara med det mesta kring fakta delen. Men vi har ändå tänkt på det, vi la exempelvis upp alla bilder vi valt till inläggen och skrev till vilket inlägg vilken bild ska tillhöra. Så vi försöker med den punkten.
Hur vi ska göra reklam för bloggen är någonting som vi har börjat prata om. Men på torsdag när vi ska träffas och jobba med projektet ska vi bestämma hur vi ska göra.
Vi har alltså jobbat bra med feedbacken vi fått tycker jag eftersom jag själv ser att det hänt någonting med frågorna som dök upp på handledarmötet.
Vi är klara med vad som ska ske här näst. Det är inte så mycket kvar att göra på projektarbetet som slutprodukt men det vi har kvar är:
· Lägga in bilderna i inläggen
· Fixa källorna i inläggen
· Publicera inläggen på bloggen
· Bestämma hur vi ska fånga läsare
· Börja skriva på uppsatsen
På torsdag 29 mars har vi inga lektioner i skolan. Vi ska då ses och beta av punkterna ovan. Det vi dock är beredda på är att vi inte kommer hinna klart med uppsatsen, men vi kommer absolut hinna börja vilket är jättebra. Vi ligger i fas vilket känns bra.